mama i dziecko praca zdalna
Projekty,  Strefa Mamy

Jak zorganizować pracę zdalną z dziećmi w domu? [10 wskazówek]

Dzieci w domu a praca zdalna – czy to ma prawo się udać? Dzisiaj przychodzę do Ciebie z problemem, który w ostatnim czasie zaczął dotykać zdecydowanej większości z nas. Minął miesiąc, odkąd oboje z mężem pracujemy zdalnie, jednocześnie mając pod opieką dwoje małych dzieci. Nie ukrywam, że nie jest to łatwe zadanie i każdego dnia wspinamy się na wyżyny kreatywności i zastanawiamy w jaki jeszcze sposób możemy usprawnić nasze codzienne zmagania.

i

i

Epidemia nie mija, a pracować trzeba

i

Kilka tygodni temu nasze życia przewróciły się do góry nogami…

W związku z epidemią koronawirusa dzieci nie chodzą do placówek, bardzo dużo firm przeszło na pracę zdalną, a ich pracownicy muszą wypełniać swoje zawodowe obowiązki wprost z domowego „zacisza”.

Z uwagi na to, że zdecydowana większość moich czytelniczek to pracujące mamy (pewnie także i Ty), pomyślałam sobie, że wpis z konkretnymi wskazówkami dotyczącymi tego, jak zorganizować pracę zdalną z dziećmi w domu będzie czymś interesującym i jednocześnie trochę pokrzepiającym serce 🙂

Na co zwrócić szczególną uwagę przy organizacji pracy w tych nowych warunkach, jakim przyszło nam stawić czoła?

i

i

1. Schludny wygląd to podstawa

i

Poświęć kwadrans przed przystąpieniem do pracy na choć niewielkie „ogarnięcie się”.

Nie mówię tutaj o zakładaniu szpilek i wieczorowym makijażu, ale wierz mi, że szybki prysznic, pociągnięte tuszem rzęsy czy choćby dżinsy zamiast dresów na tyłku sprawią, że poczujesz się lepiej i jednocześnie łatwiej wejdziesz w tryb „home office”.

Odkąd pracuję z domu, zawsze przebieram się rano zanim zasiądę do pracy i naprawdę czuję się z tym o stokroć lepiej i bardziej zorganizowana, niż gdybym cały dzień przechodziła w piżamie.

i

i

2. Domowe biuro to wciąż biuro

i

Nie zamieniaj go więc na sypialnię! Nie ma nic gorszego niż praca w łóżku, prosto z rozmemłanej pościeli.

Próbowałam tego nie raz i od kiedy sprawiłam sobie własne miejsce do pracy nie zamieniłabym go na nic innego! Laptop i łóżko to tylko z pozoru fajne połączenie, a rzeczywistość wcale nie wygląda tak kolorowo.

Mam tu też na myśli aspekt psychologiczny – najlepszym sposobem na to, by dobrze pracować z domu jest próba przeniesienia tego jak się zachowujemy w pracy na pracę zdalną.

Pomyśl sobie, jak wygląda Twój zwykły dzień w pracy i choć w małej części spróbuj go odtworzyć we własnym domu.

i

i

3. Zaaranżuj swoje miejsce pracy

i

Stół i krzesło w zupełności wystarczą. Nikt nie każe Ci zaczynać od zamówienia dużego biurka czy ergonomicznego krzesła 🙂

Z pewnością będziesz w stanie przygotować sobie świetne miejsce do pracy bazując na meblach, które już posiadasz. Grunt, żeby były czyste, puste i w miarę możliwości niezbyt obstawione naczyniami czy zabawkami dzieci.

TUTAJ możesz zobaczyć, jak wygląda mój biurowy kącik w salonie.

i

i

4. Zaczynaj wcześnie rano

i

Żeby nie zostać na koniec dnia z ręką w nocniku najlepiej będzie, jeśli zaczniesz pracę możliwie jak najwcześniej. U mnie dzień zaczyna się o 6 i od tej pory cały czas jestem (a przynajmniej próbuję być) w trybie „praca”.

Oczywiście, że z dziećmi w domu ten dzień leci bardzo szybko i łatwo przychodzi odkładanie obowiązków zawodowych „na za chwilę” albo „jak zasną”, ale postaraj się dać z siebie wszystko, żeby ten wieczór mieć już tylko i wyłącznie dla siebie.

i

i

5. Określ sztywne ramy czasu pracy

i

Oczywiście na ile to możliwe 🙂 Nie pozwól na to, aby Twój dzień stał się jednym zlepkiem zawodowo-domowym, który nie ma początku i nigdy się nie kończy. Na dłuższą metę nie da się tak działać i sprawnie funkcjonować.

Powtarzaj domownikom do znudzenia, że pomimo, iż jesteś w domu, to teraz jest Twój czas na pracę.

Jako argument (przy nieco starszych dzieciach) może sprawdzić się realizacja poprzednich punktów, czyli, że: jesteś ubrana jak do pracy, siedzisz przy uporządkowanym biurku i pracujesz – tyle, że w domu. Minął miesiąc i mój starszy syn powoli zaczyna rozumieć, że rodzice pomimo, że są obok to pracują.

i

i

6. Twórz krótkie listy zadań

i

…i stawiaj sobie niewielką ilość celów do realizacji.

Nic nie frustruje bardziej jak poczucie, że „znów dziś nic nie zrobiłam”, wiem to z autopsji. I nic nie postanawiaj! Ani na plus ani na minus, nie ma to najmniejszego sensu 🙂 Nie zakładaj, że przy dziecku to na pewno Ci się nie uda, ani nie planuj, że zrobisz Bóg wie ile.

Planuj rozsądnie – absolutne minimum bez którego zawali się świat wystarczy 😉 I rób tylko tyle. A jeśli Ci się uda to więcej, ale bez zbędnej spiny! W temacie planowania zachęcam Cię też do przeczytania mojego wpisu o tym, jak dobrze łączyć macierzyństwo z pracą (TUTAJ).

i

i

7. Zajmij czymś dzieci

i

Ubierz, daj im jeść, pić i pokaż gdzie jest telewizor 🙂

Oczywiście żartuję – nie chodzi o to, żeby spędziły cały dzień wgapione w ekrany jak małe zombie, ale w tej kwestii musisz wrzucić trochę na luz. Nie ma szans, by kreatywnie, bezpiecznie i cicho zajęły się sobą same i nie masz co nawet na to liczyć 😉

Sytuacja, w której obecnie wszyscy się znajdujemy nie jest czymś normalnym, a więc nikt również nie będzie oczekiwał od Ciebie, że oto teraz przez wiele tygodni (a może nawet miesięcy) będziesz wytrwale realizować pragnienie bycia lepszą wersją siebie.

Takie myślenie to pułapka i wieczna frustracja – bo wciąż nie dajesz sobie miejsca na chwilę oddechu.

i

i

8. Ładuj baterie, często

i

W czasie pracy i po pracy. Wszyscy obecnie spędzamy w domach więcej czasu niż zwykle. Dom to teraz nasze centrum dowodzenia, zwłaszcza dla nas – rodziców, którzy spędzają również czas „w pracy” z dziećmi pod pachą.

Znajdź chwilę w ciągu dnia na wypicie filiżanki świeżo zmielonej kawy czy innego ulubionego napoju.

Na mnie aromatyczna flat white działa wielotorowo – pobudzająco, pozwala pracować w skupieniu, sprawia, że czuję się jakbym choć trochę pracowała w biurze, a jednocześnie pozwala na chwilę relaksu i zatrzymania się w szaleńczym pędzie pełnego obowiązków dnia.

i

i

9. Pamiętaj o przerwach!

i

Powinny być krótkie, ale częste. Pozwoli Ci to zachować (jako taką) higienę umysłu i da też pewnego rodzaju wyznacznik Twoim dzieciom.

Możesz powiedzieć (o ile to nie niemowlak, bo wówczas w grę wchodzi tylko nosidło): „Mama teraz pracuje, ale za 10 minut będę miała krótką przerwę i wtedy się z Tobą pobawię”. U dzieci, które jeszcze nie znają się na zegarku może sprawdzić się zegar daltoński do którego zakupu poważnie przymierzałam się jeszcze przed epidemią.

Rób też króciutkie przerwy tylko dla siebie. Praca przy biurku wymusza nieco zgarbioną pozycję ciała, co przy niekoniecznie odpowiednim krześle i długim siedzeniu może być niezbyt dobre w skutkach dla Twojego kręgosłupa. Wstań, przejdź się po domu (bo w końcu: #zostańwdomu), rozciągnij, połóż np. na macie do akupresury, napij się kawy i popatrz w dal przez okno, tak by dać chwilkę odpoczynku zmęczonym oczom.

Pilnuj tylko, by przerwy nie były zbyt długie (5-10 minut), tak byś mogła sprawnie do tej pracy wrócić, a nie wydłużać czas na relaks w nieskończoność 🙂

i

i

10. A po pracy…
umilaj sobie czas w domu 🙂

i

Jeśli do tej pory zdarzało Ci się pić kawę prosto z profesjonalnego ekspresu jedynie w biurze albo kawiarni, pewnie teraz zdarza Ci się za nią mocno zatęsknić 🙂

Ja od ponad półtora roku jestem absolutnie zachwyconą posiadaczką automatycznego ekspresu do kawy marki De’Longhi, w którym codziennie przygotowuję ulubione napoje – zarówno w czasie pracy, jak i po pracy 🙂

Dzięki jednej filiżance jestem w stanie poczuć się w całym tym zamknięciu (#lockdown) jakbym normalnie żyła i pracowała.

Nie pracuję w piżamie, siadam do biurka, zajmuję czymś dzieci i sprawiam sobie małe radości każdego dnia. Wiele rzeczy za oknem (i w rzeczywistość, którą znamy) zmienia się bardzo szybko, ale są pewne rzeczy, które pozostają niezmienne.

Zapach świeżo zmielonej kawy jest jedną z tych, które obecnie cenię sobie bardziej niż kiedykolwiek.


Jeśli chciałabyś dowiedzieć się więcej na temat ekspresu, który posiadam, możesz:

  • obejrzeć moje wideo na kanale YouTube (TUTAJ),
  • przeczytać recenzję po roku użytkowania (TUTAJ) oraz
  • zasięgnąć opinii innych i znaleźć go w możliwie najniższej cenie (TU).

i

i

Organizacja pracy w domu: podsumowanie

i

Czy jesteś mamą, która musiała w ostatnim czasie przenieść się z biura do pracy w domu? Co dostarcza Ci największych problemów w całej tej nowej sytuacji? Czy trudno jest Ci wywiązywać się z obowiązków zawodowych pracując zdalnie z dziećmi „pod pachą”?

Czy moje porady będą dla Ciebie przydatne, a może część z nich udało Ci się już wprowadzić w życie? Podziel się proszę swoim doświadczeniem w tym zakresie (w komentarzu poniżej). Bardzo też jestem ciekawa, co Twoim zdaniem faktycznie się sprawdza, a co brzmi nieźle jedynie w teorii 🙂

i


Partnerem publikacji była marka De’Longhi


Zdjęcia: BPD.Company


SPODOBAŁ CI SIĘ TEN WPIS? BĘDZIE MI BARDZO MIŁO, JEŚLI:
  • zostawisz pod nim komentarz,
  • polubisz mój fanpage na Facebooku,
  • zaobserwujesz mój profil na Instagramie.