Styl życia

Jak radzić sobie ze stresem? Moje sprawdzone sposoby.

W dzisiejszych czasach wiele nadmiernie obarczonych obowiązkami i odpowiedzialnością osób cierpi na utrzymujący się w sposób chroniczny stres. Często nawet tego nie zauważamy mylnie myśląc, że „takie jest życie”. Oczywiście każdy człowiek doświadcza sytuacji, kiedy czuje się przeciążony, natomiast staje się to problemem wtedy, gdy presja czasu, bezsilność i owe „przeciążenie” są źródłem właśnie długotrwałego stresu. Ten z kolei negatywnie wpływa na nasze samopoczucie, ogranicza sprawność umysłową – a nawet stanowi zagrożenie dla naszego zdrowia. Jak więc radzić sobie ze stresem w życiu codziennym, gdy ten przyjmie swoją negatywną formę? Poznaj moje sprawdzone sposoby.

 

Jak radzić sobie ze stresem?

 

Myślę, że warto by było zacząć od odpowiedzi na pytanie czym właściwie jest stres. Nowoczesna psychologia skłania się do ujmowania stresu jako zachwiania równowagi między zasobami lub możliwościami człowieka, a wymaganiami otoczenia 1.

Niestety coraz częściej jesteśmy narażeni na przewlekłe lub powtarzające się sytuacje stresogenne, co długotrwale osłabia nasz organizm, gdyż w pewnym momencie zostają przekroczone zdolności kompensacji prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Pojawiają się wówczas objawy, które początkowo są bagatelizowane, a następnie różnego rodzaju schorzenia.

Niestety obecny styl życia u większości ludzi generuje przewlekły stres, który uruchamia błędne „koło stresu”, np.: nadmierne obciążenie obowiązkami, zmęczenie, zaburzenia snu, zwiększone napięcie, z którego bardzo trudno się wydostać – w szczególności, gdy nie umiemy rozpoznać u siebie takiego stanu.

Uświadomienie wewnętrznej presji czasu i obowiązku, rozeznanie we własnej sytuacji i chęć wyjścia z niej to pierwszy krok do sukcesu. Takie działania opcjonalnie mogą być wspomagane odpowiednimi lekami i/lub suplementami 2.

 

Najczęściej występujące objawy przewlekłego stresu, to między innymi:

  • zmęczenie,
  • trudności ze snem,
  • problemy z koncentracją,
  • bóle głowy,
  • uporczywe myśli,
  • nudności,
  • drażliwość,
  • szybkie tętno i podwyższone ciśnienie krwi,
  • uczucie smutku, frustracji, gniewu, niepokoju,
  • obniżona odporność,
  • wypadanie włosów,
  • bóle w klatce piersiowej,
  • stany depresyjne.

 

Jeśli opisywany temat brzmi dla Ciebie znajomo, to być może i Ty doświadczasz problemu, jakim jest przewlekły stres.

 

i

Jak radzić sobie ze stresem?

(moje sprawdzone sposoby)

i

Zwalcz stresora

 

Według badań koncentracja na zadaniu, jakim jest zwalczenie problematycznego obciążenia jest oceniana jako najzdrowsza forma funkcjonowania w sytuacjach trudnych. To właśnie taka postawa pozwala nam pokonywać trudności, wzmacniając tym samym nasze pozytywne nastawienie.

Osoby stosujące strategie unikowe uzyskują gorsze rezultaty w walce ze stresem niż osoby wykorzystujące częściej strategie nastawione na rozwiązywanie problemów.

Dodatkowo, takie podejście chroni przez nasileniem symptomów psychologicznych (depresyjnych, lękowych), nawet w obliczu sytuacji wysokostresowych 3.

 

i

Spróbuj olejku CBD

 

Być może już słyszałaś coś na ich temat – nie zdziwiłabym się, bo są teraz bardzo popularne. Ja przez ostatnie 2 tygodnie testowałam olejek CBD marki Kanaste, a to dlatego, że widziałam już te produkty u kilku osób, których rekomendacjom ufam. Postawiłam na smak waniliowy (podobno lepiej smakuje, ale nie mam porównania) oraz na niższe stężenie – 550 mg.

Olejek CBD od Kanaste to ekstrakt z kwiatów konopi siewnych posiadający wysoką zawartość kannabidiolu (CBD) i obniżoną zawartość THC (poniżej 0,2%). Dodatkowo, to najwyższej jakości polski produkt, w 100% naturalny, wegański, wolny od GMO i pestycydów. Co bardzo ważne – przed dopuszczeniem do sprzedaży, zawartość i czystość każdej partii zostaje poddana certyfikowanej analizie laboratoryjnej.

Jest on dostępny w trzech smakach: naturalnym, waniliowym i miętowo-czekoladowym oraz w aż 4 różnych stężeniach. Początkowo warto zacząć od niższych i z czasem przechodzić na wyższe – sukcesywnie w miarę indywidualnych odczuć i zmieniających się potrzeb.

Co jeszcze było dla mnie istotne – ten olejek nie odurza, nie uzależnia i jest w pełni bezpieczny. Oczywiście jest legalny, a na dodatek został 3-krotnie przebadany laboratoryjnie. Szczegóły oraz certyfikat badań laboratoryjnych znajdziesz tutaj.

 

i

Jakie korzyści płyną ze stosowania olejku CBD?

 

Olejek CBD stosuje się po to, by wspierać swoją kondycję psychofizyczną. Jego systematyczne używanie wywołuje szereg korzyści dla naszego organizmu. Kilkoma z nich jest wspieranie:

  • uczucia spokoju i koncentracji,
  • zdrowych cykli snu,
  • regeneracji ciała po wysiłku fizycznym,
  • radzenia sobie ze stresem czy
  • w walce z bólem.

Jeśli też chcesz spróbować olejku CBD, to mam dla Ciebie kod uprawniający do 20% rabatu na pierwsze zamówienie na hasło: BLONDPANI. Aby z niego skorzystać, musisz tylko wejść tutaj: kanaste.pl, dodać wybrany olejek do koszyka i wpisać mój kod w miejscu „kod kuponu”.

Do tego GRATIS otrzymasz darmową dostawę już na następny dzień! 🙂


i

Znajdź czas dla siebie

 

Czyli niezależnie od okoliczności znajdź chwilę czasu i wciśnij przycisk STOP na swoim autopilocie życia.

Wsłuchaj się w swój organizm! Zafunduj sobie długą gorącą kąpiel czy domowe SPA. Weź się w końcu za zabiegi beauty, które od tak dawna chciałaś zrobić, a na które nigdy nie miałaś czasu. Użyj kwarcowego rollera do masażu twarzy, szczotki do suchego brushingu ciała albo po prostu zrób sobie relaksującą maseczkę. Odłącz się od wszystkich obowiązków – niech chwilę powiszą „w powietrzu” i na Ciebie poczekają 😉

W razie potrzeby uprzątnięcia myśli czy zadań tłoczących się w Twojej głowie skorzystaj ze sposobu zwalniania pamięci roboczej i po prostu… zapisz je. Na kartce, w kalendarzu czy telefonie. W tym momencie nic nie ma zaprzątać Ci głowy. Przerzuć więc piętrzące się zadania na później – dosłownie i w przenośni.

Odmóżdż się, zajmij swoje myśli i świadomie pozwól im odpłynąć w siną dal.

 

i

Zadbaj o swój organizm

 

I siebie – od środka. Zwróć większą uwagę na to, co jesz.

Postaraj się spożywać produkty, które obniżają poziom stresu. Dieta „przeciwstresowa” to taka, która zawiera substancje przeciwutleniające. Produkty spożywcze – głównie pochodzenia roślinnego – stanowią bogate źródło wielu przeciwutleniaczy, między innymi związków fenolowych, witamin A, C i E oraz karotenoidów.

Obecność substancji przeciwutleniających w codziennej diecie, a także zachowanie odpowiedniego ich spożycia jest bardzo ważnym elementem w profilaktyce powstawania wielu chorób 4. Do grupy osób, których zapotrzebowanie na przeciwutleniacze jest wyższe niż u przeciętnej osoby, należą między innymi właśnie osoby żyjące w długotrwałym stresie 5.

Postaraj się też zwrócić uwagę na poprawę kondycji fizycznej. Znajdź formę ruchu, która pomoże Ci się wyładować i dosłownie wyrzuć z siebie stres! 🙂

 

i

Popraw jakość swojego snu

 

Sen w naszym życiu odgrywa ogromną rolę! W końcu jest jedną z najważniejszych czynności podtrzymujących nasze funkcje życiowe. Na sen poświęcamy prawie 1/3 część naszej egzystencji i dlatego to właśnie jego jakość jest głównym wskaźnikiem subiektywnej oceny jakości naszego życia 6.

Oczywiście, nasz organizm jest w stanie radzić sobie z krótkoterminowymi zaburzeniami snu, jednak już wielokrotne zakłócenia zmniejszają zdolność regeneracji oraz pogłębiają niedobory sił życiowych. Sen jest więc swoistym środkiem samoobrony mózgu przed wyniszczeniem 7.

Niestety w przypadku ciągłego przemęczenia (np. na skutek niewyspania) nasz organizm znacząco traci odporność, w związku z czym jesteśmy coraz bardziej narażeni na wszelkiego rodzaju infekcje. Wówczas mamy też zdecydowanie obniżoną zdolność zapamiętywania informacji, a także szybkość naszych reakcji.

Również tutaj z pomocą może Ci przyjść olejek CBD.

 

i

Jak wpłynął na mnie olejek CBD?

 

Dopiero kiedy zaczęłam stosować olejek, zrozumiałam, że jednak dotychczas miałam problemy z jakością mojego snu. Teraz zasypiam praktycznie od razu, jak tylko przyłożę głowę do poduszki.

Lepszy sen to dla mnie lepsza regeneracja organizmu i faktycznie tak to odczuwam. Budzę się rano i wstaję z łóżka „z marszu” i bez jakichkolwiek problemów. A to dla mnie duża zmiana, bo dotychczas ja się już budziłam zmęczona 😉 Do tego wszystkiego kompletnie nie potrafiłam odpoczywać, a teraz nie mam większego wyboru. Kładę się spać, wysypiam się i mogę dalej zbawiać świat 🙂

Mniej się też stresuję, a zwykle przejmuję się naprawdę wszystkim 😉 Pozbyłam się też towarzyszącej mi zawsze (i mocno obciążającej) gonitwy myśli. My-mamy tak już mamy, że ciągle myślimy i planujemy absolutnie wszystko – i to mi zostało, ale zdecydowanie mniej odczuwam to jako coś fizycznie obciążającego. Jeszcze do niedawna najbardziej obserwowałam to wieczorem – ten natłok myśli, a teraz jak kładę się spać czuję taki chill i spokój. Zdecydowanie jest to zasługa tego olejku.

 

Do tego znacznie wydłużył się czas mojego snu głębokiego

 

 

W czasie mojego nocnego snu trwającego około 7 godzin, średni czas trwania mojego snu głębokiego wynosi teraz ok. 2:20 h co jednocześnie stanowi ok. 34% całego czasu mojego snu. Dla porównania, jeszcze 2 tygodnie temu średni czas trwania tej fazy snu wynosił u mnie ok. 1:30 h (i to nawet przy śnie, który trwał dłużej bo niespełna 8 godzin), co stanowiło jedynie ok. 19% czasu całego mojego snu. Do tego, pomimo, że wstaję teraz wcześniej, jestem wybudzona i wypoczęta.

Czyli reasumując: pomimo, iż dotychczas spałam te 7-8 godzin dziennie, to ten sen nie był dla mnie tak efektywny jak teraz. Odkąd używam olejku śpię nie tylko lepiej, ale i wydajniej. Skąd to wszystko wiem? Korzystam ze smartbandu, który co noc mierzy jakość mojego snu (zrzuty ekranu).

Długość snu głębokiego jest o tyle ważna, że to w dużej mierze czas jego trwania oraz efektywność odpowiada za nasze samopoczucie, stopień regeneracji organizmu oraz siły i chęci do działania.

 

i

Jak radzić sobie ze stresem? – Podsumowanie

 

Wiem, że żyjemy teraz w świecie: wszystko albo nic. A ja nie chcę wywoływać takiej presji – ani na sobie, a tym bardziej na Tobie.

Zależy mi, by pokazywać Ci różne możliwości, tak byś sama mogła zdecydować co chcesz włączyć do swojego życia. Na stałe lub nawet na chwilę – na cokolwiek się nie zdecydujesz, zawsze będzie to znacznie lepsze niż stanie w miejscu.

Koniecznie daj mi znać, jak Ci się spodobał dzisiejszy wpis!

Czy był dla Ciebie przydatny, dowiedziałaś się z niego czegoś nowego na temat tego jak skutecznie radzić sobie ze stresem? Jestem też ciekawa, czy kiedykolwiek stosowałaś olejek CBD, a może jak na razie tylko rozważałaś jego zakup? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu poniżej 🙂

 


KUP OLEJEK CBD OD KANASTE z 20% rabatem –> TUTAJ <–



Źródła:

1. A. Gregorczuk, Pojęcie stresu w medycynie i psychologii, „Psychiatra”, Via Medica, 2008, tom 5, nr 3, 111–115.
2. A. Sadowska, H. Car, Błędne koło przewlekłego stresu – jak je skutecznie przerwać?, „Medycyna Biologiczna”, styczeń-kwiecień 2008, zeszyt 1.
3. E. Sygit-Kowalkowska, Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna, „Hygeia Public Health” 2014, 49(2): s. 202-208.
4. Piszcz, P. Wantusiak, B.K. Głód, Antyoksydanty w produktach spożywczych, ich rola i właściwości, „Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego”, 2/2010, s. 82-85.
5. M. Skotnicka, M. Golan, N. Szmukała, Rola naturalnych przeciwutleniaczy pochodzenia roślinnego w profilaktyce nowotworowej, „Ann. Acad. Med. Gedan.” 2017, 47, 119-127
6. J. Heitzman, Zaburzenia snu – przyczyna czy skutek depresji?, „Psychiatria Polska”, 2009, tom XLIII, numer 5, strony 499–511.
7. M. Saganowska, Oddziaływanie problemów biologicznych na sprawność psychofizyczną, „Problemy Nauk Stosowanych”, 2014, Tom 2, s. 179-184.


Partnerem publikacji była marka Kanaste


Zdjęcia: More for Family Fotografia


SPODOBAŁ CI SIĘ TEN WPIS? BĘDZIE MI BARDZO MIŁO, JEŚLI:
  • zostawisz pod nim komentarz,
  • polubisz mój fanpage na Facebooku,
  • zaobserwujesz mój profil na Instagramie.